Adela Glavan: Relația medic-pacient necesită mai multă empatie și respect reciproc

În medicina post-sovietică protejarea sănătății este o responsabilitate a întregii societăți, nu doar a lucrătorului medical. În același timp, relația medic-pacient este construită pe principiul parteneriatului, unde ambii parteneri își asumă sarcini pe care le îndeplinesc. „Nu am știut”, „nu mi s-a comunicat”, „nu am fost chemat” sunt sintagme nerecunoscute de sistemul medical modern. Ce cerințe are sistemul de sănătate contemporan față de lucrătorii medicali și pacienți? Care este rolul lucrătorului medical într-o societate în continuă schimbare? Și care sunt principalele realizări ale medicinii primare, obținute în perioada de independență a Republicii Moldova? Ne spune directorul IMSP AMT Centru, Adela Glavan.

 Pandemia COVID-19 a fost cea mai mare provocare, din ultimii ani, pentru lucrătorii medicali. Cum i-a schimbat această experiență?

Adela Glavan: Experiența din ultimii doi ani a fost unică pentru noi. În primul rând, pandemia ne-a forțat să însușim din mers, bazându-ne pe materialele recente, inclusiv protocoalele OMS, vizând tratamentul și profilaxia COVID-19. Ne perfecționam zi de zi. În al doilea rând, medicii de familie, specialiștii și asistentele medicale au dat dovadă de mult curaj și dedare de sine. A fost o experiență medicală nouă pentru toată lumea și greu de estimat consecințele. Cu regret, au fost și urmări grave atât pentru pacienți, cât și pentru lucrătorii medicali. Asta ne-a determinat să fim mai atenți unii față de alții, să ne asumăm o responsabilitate personală mai mare în procesul de inițiere a tratamentelor și de supraveghere a pacienților la distanță. Medicii de familie erau implicați în acordarea asistenței medicale la distanță până aproape de miezul nopții, pentru că erau mulți bolnavi și trebuiau ajutați. Nu se gândeau la salariu, dar cum să salveze vieți. Deci, pandemia ne-a pus în situația să implementăm și să ne obișnuim cu activitatea de la distanță. Am avut perioade când plecau în carantină toți medicii și asistentele medicale dintr-o secție. Cu toate acestea, au continuat să muncească de la domiciliu: comunicau cu pacienții, le monitorizau starea de sănătate, îi ghidau în procesul de administrare a tratamentelor. A fost o încercare grea pentru toți. Consider că am depășit-o cu bine.

 Și în același timp: i-a făcut pandemia mai responsabili pe pacienți?

Adela Glavan: Da, i-au făcut mai responsabili. Când au văzut impactul infecției COVID-19 asupra destinelor oamenilor, au devenit mai apropiați de medicul de familie. Până la pandemie mai mulți pacienți așteptau ca medicii sau asistentele medicale să-i telefoneze, să-i invite pentru examene medicale profilactice. Actualmente o bună parte a populației a conștientizat responsabilitatea față de propria sănătate și necesitatea colaborării cu medicii de familie. Pandemia i-a determinat pe mulți să conștientizeze acest fapt și să-și schimbe atitudinea față de medicul de familie. Când pacientul este disciplinat, comunică permanent cu medicul de familie și vine programat pentru o consultație medicală sau pentru a beneficia de un alt serviciu medical, atunci nu apar probleme sau obstacole în relația medic -pacient. În același timp, facilitează munca medicilor în procesul de prevenire, diagnosticare și tratament a pacienților. Și iată că pandemia ne-a predat o lecție excelentă despre colaborarea dintre medicul de familie și pacient, pe care am însușit-o cu toții.

Cum s-a schimbat, în decursul anilor, rolul medicului de familie și a asistentului medical în comunitate. De exemplu, dacă ar fi să comparăm perioada în care Dumneavoastră ați început să activați în domeniul medicinii primare cu cea din prezent?

Adela Glavan: Noi am fost martorii tuturor reformelor prin care a trecut sistemul național de sănătate. Rolul medicului a devenit 3 în 1, îmbinând activitățile de bază ale medicului internist, pediatru, ginecolog, dar cu suportul din partea specialiștilor, atunci când este nevoie de a clarifica detalii cu privire la diagnostic, tratament sau starea pacientului. Nimeni nu a îngrădit accesul populației la specialiști, dar se face mult mai diferențiat. Așa este mai bine pentru pacient și mai puțin costisitor pentru sistemul de sănătate. Practica programării la specialiști este foarte bună deoarece organizează eficient activitatea acestora și facilitează accesul pacienților la asistența medicală specializată. Mai ales că timpul de așteptare în instituțiile medicale în Republica Moldova e de cel mult 2-3 săptămâni, față de 2-3 luni cum este peste hotare.  Majoritatea acceptă această modalitate de acordare a asistenței medicale ca fiind mai eficientă și optimă. Sarcina principală a medicului de familie este prevenirea îmbolnăvirilor și protejarea sănătății. Iar aceasta revendică o bună comunicare și cooperare cu pacienții.

Ce nu cunosc pacienții Dumneavoastră despre AMT Centru?

Adela Glavan: Că se depune mult efort pentru a preveni cazurile de boală și a trata pacienții. În municipiul Chișinău cetățenii au posibilitatea să aleagă între instituțiile medicale primare, iar noi ținem cont de aceasta. Evaluarea sondajelor pe intern ne arată că mulți pacienți preferă AMT Centru,  deoarece apreciază atitudinea lucrătorilor medicali și calitatea asistenței medicale. Serviciile pe care le oferim pacienților extrateritoriali constituie aproximativ 15 % din toate adresările către instituție. Noi cu asta ne mândrim. De aceea, mereu discutăm, oferim anchete anonime pacienților, căutăm soluții pentru problemele lor, ținem cont de propunerile parvenite.

Ce oferă nou AMT Centru pacienților în 2022 față de acum, de exemplu, 10 ani?

Adela Glavan: E de necomparat. În această perioadă am modernizat baza tehnică-materială, cu suportul financiar al  CNAM și administrației publice locale.  În prezent, acordăm asistență medicală pe 37 de specialități în condiții de ambulator. Avem specialiști unici în cadrul AMT Centru. În procesul de acordare a asistenței medicale pacienților, ținem cont și de problemele lor sociale. De asemenea, s-au schimbat mult condițiile de muncă ale lucrătorilor medicali. Medicul și asistentul medical trebuie să se simtă confortabil la locul de muncă, astfel încât nimic să nu-i perturbe relația cu pacientul, și să plece acasă satisfăcut. APL are grijă de a compensa deplasările cu transportul public a medicilor de familie și asistenților medicali ai medicilor de familie, suplimentează cheltuielile pentru gazda tinerilor specialiști. Prioritatea noastră rămâne în continuare modernizarea bazei tehnico-materiale. Pentru că reorientarea la medicina bazată pe dovezi solicită utilizarea echipamentelor medicale moderne, care să răspundă necesităților pacienților. AMT Centru dispune de întreg spectrul de servicii de diagnostic în condiții de ambulatoriu, cu excepția celora de înaltă performanță, care sunt destinate instituțiilor medicale specializate republicane sau municipale. Până la sfârșitul anului 2022, AMT Centru va fi dotat cu un mamograf, pentru a facilita diagnosticarea bolilor oncologice la femei.

Ce-și doresc cu adevărat lucrătorii medicali? Ce le lipsește cel mai mult?

Adela Glavan: Și totuși cel mai mult lucrătorilor medicali le lipsește înțelegerea din partea pacienților. Ei vin într-o  instituție medicală nu doar cu problemele de sănătate, dar și cu poverile lor, care, de asemenea, le afectează sănătatea. De aceea, este necesar ca medicii de familie să discute mai mult timp cu bolnavii. Din păcate, multitudinea de sarcini și numărul mare de pacienți le oferă rareori această posibilitate. În același timp, să nu uităm că și ei sunt oameni obișnuiți și au propriile griji și nevoi. Și e suficient să consulte un singur pacient neordinar, ca să rămână afectați emoțional pentru tot restul zilei de muncă. Consider că pacienții și medicii trebuie să se obișnuiască să-și zâmbească reciproc mai des și să-și comunice cu empatie. Aceasta va consolida încrederea între ei și va influența pozitiv calitatea tratamentelor.

 

 

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *