Cum ne afectează sedentarismul sănătatea fizică și mintală?

Sedentarismul poate include orice formă de inactivitate: statul prelungit pe scaun sau întins pe pat, activitățile care necesita foarte puțin efort fizic și lipsa de exercițiilor regulate. Acest mod de viață poate avea efecte nocive asupra sănătății: creșterea în greutate și riscul apariției bolilor cronice precum cele cardiovasculare, obezitatea, bolile de rinichi, bolile articulare sau cancerul.

Sedentarismul afectează și sănătatea mintală, nu doar cea fizică. Savanții au ajuns la concluzia că acest stil de viață reduce capacitatea creierului de a memora și slăbește conexiunile lobului temporal – responsabil de memorie.

De exemplu, un grup de cercetători au descoperit că femeile de vârstă mijlocie, care au stat așezate timp de șapte ore pe zi sau mai mult, sunt predispuse la un risc mult mai mare de depresie decât cele care nu au făcut-o. În același timp, ei au stabilit că reducerea timpului de ședere și creșterea activității fizice sunt măsuri eficiente pentru a combate această afecțiune mintală.

Pentru a preveni consecințele sedentarismului pentru sănătate, este necesară practicarea exercițiilor fizice, cel puțin, câte 30 de minute, în fiecare zi. Cele mai simple sunt mersul la pas grăbit, urcatul scărilor sau ciclismul.

Soluții pentru un stil de viață mai puțin sedentar

  • Creșteți activitatea fizică;
  • Reduceți timpul de sedentarism;
  • Consultați un specialist/psihoterapeut;
  • În transportul public, alegeți să stați în picioare;
  • Optați pentru mersul pe jos spre locul de muncă/orice destinație, dacă este posibil;
  • Faceți plimbări în timpul pauzelor de prânz;
  • Setați alarme pentru a vă aminti să vă ridicați o dată la fiecare 30 de minute atunci când lucrați la un birou;
  •  O scurtă plimbare sau statul în picioare în timpul pauzelor de cafea sau de ceai;
  • Petreceți mai mult timp făcând treburi în jurul casei;
  • Petreceți timpul liber activ.

De asemenea, alimentația sănătoasă poate preveni afecțiunile asociate sedentarismului. Eliminați din dietă dulciurile, cerealele rafinate, băuturile îndulcite și limitați aportul de carbohidrați și grăsimi nesănătoase.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *