Recomandările specialiștilor în scopul reducerii riscurilor pentru sănătate pe timp de caniculă

Serviciul Hidrometeorologic de Stat a emis Cod Galben de caniculă și disconfort termic ridicat, valabile pentru perioada 01-06 iulie, când temperaturile maxime vor oscila între 33 și 36 grade Celsius.

În aceste condiții, ANSP amintește despre efectele radiaţiei solare asupra sănătății:

Arsuri locale ale pielii, mai întâi pe umeri şi nas, urmate de febră, ameţeli, frisoane, dureri de cap, bătăi frecvente de inimă, greaţă, vomă şi, în cazuri grave, — pierderea cunoştinţei. Cei mai sensibili la razele solare sunt copiii, persoanele în etate, precum şi persoanele care suferă de boli cardiovasculare, în special cei cu hipertensiune. Bebeluşii până la un an categoric nu trebuie să fie supuşi razelor solare directe.

Creşterea excesivă a transpiraţiei, care are rol de regulator termic şi împiedică astfel supraîncălzirea corpului. Odată cu apa, organismul mai pierde şi săruri minerale şi vitamine, declanșând astenie fizică, perturbări ale proceselor metabolice sau o acutizare a bolilor cronice.

Generarea de crampe, şoc hipertermic, stări de epuizare. Crampele de căldură apar la nivelul abdomenului, braţelor, membrelor inferioare, mai ales în caz de transpiraţie abundentă. Dacă aceste crampe durează mai mult de o ora este necesară asistența medicală.

Recomandări pentru evitarea efectelor caniculei asupra sănătății

Efectele nefavorabile ale caniculei, în mare parte, pot fi prevenite, ținând cont de următoarele recomandări:

  1. Evitați expunerea îndelungată la razele directe ale soarelui:

  • Evitați să ieșiți din casă între orele 11.00 – 17.00;
  • Utilizați mijloace de protecţie: pălării, haine lungi, umbrele, ochelari de soare, cremă cu factor de protecţie;
  • Evitați eforturile fizice intense în perioada zilei în care temperatura atinge valorile maxime;
  • Mențineți igiena corpului: faceți duș/baie zilnic.
  1. Hidratați-vă constant și alimentați-vă sănătos:

  • Consumați zilnic 2-3 litri de lichide (apă potabilă, apă minerală sau plată îmbuteliată, ceaiuri) la temperatura aerului;
  • Evitați consumul de cafea, băuturilor alcoolice, inclusiv a berii, a băuturilor fierbinți;
  • Consumați zilnic fructe și legume în stare crudă, ca fiind o sursă importantă de vitamine şi substanţe minerale importante organismului în timpul caniculei, de asemenea, dispare senzaţia de sete continuă, datorita efectului treptat de eliberare a apei din produsele vegetale;
  • Asigurați o alimentație cu conținut caloric redus (lactate, fructe, legume) săracă în grăsimi, evitați consumul de alimente cu conținut sporit de grăsimi, sare, zahăr, a bucatelor prăjite sau afumate, alimentelor procesate, fast-food;
  • Plimbările în aer liber şi practicarea activităţilor fizice se recomandă doar în orele dimineții până la orele 11.00 sau seara după orele 17.00.

  1. Aerisiți și igienizați sistematic locuința:

  • Închideți ferestrele expuse la soare în orele de caniculă, acoperiți ferestrele cu jaluzelele și/sau draperii;
  • Reglați climatizorul, astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura de afară;
  • Igienizați zilnic locuința și aerisiți încăperile frecvent;
  • Deconectați sau reduceți intensitatea luminii artificiale şi deconectaţi de la reţea aparatele electrocasnice de care nu aveți strictă nevoie.

Sursa: Agenția Națională pentru Sănătate Publică

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *